Про Budni
Наші продукти
Компанія SAP разом із партнерами Infopulse, EY та robota.ua провели вебінар, на якому розповіли про роль і значення талант-менеджменту в діяльності сучасного бізнесу, а також про актуальність підходів до виявлення талантів та автоматизацію HR-процесів в українських компаніях.
Спікерами виступили:
Після початку карантину спостерігався незначний приріст кількості вакансій і розміщених резюме. З відновленням активності шукачів середня заробітна плата повернулась до 12 тис. грн.
Під час карантину частка вакансій серед опублікованих в роздрібній торгівлі/Retail та оптовій торгівлі/дистрибуції зменшилась, але у сферах ІТ та FMCG – збільшилась.
До вакансій у місті Київ, які публікувались найчастіше, відносяться продавець, менеджер з продажу, помічник головного бухгалтера та водій на авто фірми.
Щодо найбільш високооплачуваних вакансій у місті Київ, лідерами стали науковий співробітник, Senior.Net developer, Senior C# developer, а також стоматолог-ортопед.
Кількість нових вакансій, розміщених до карантину, становила близько 12 тис. грн щотижня, після початку карантину відбувся спад, у квітні була зафіксована найменша кількість вакансій, але з травня відбувається поступове зростання. Щодо кількості активних кандидатів (тих, які проявили інтерес до вакансії чи розмістили своє резюме), у квітні також спостерігався незначний спад, але у травні активність зросла й була навіть більшою, ніж на початку року, що нехарактерно для цього періоду.
Окрім заробітної плати, компанії також пропонують бонуси/премії, безкоштовне навчання, корпоративні заходи тощо. Тобто соціальний пакет не змінився, та, як показують опитування robota.ua, компанії не планують його змінювати, хоч є й такі організації, які взагалі від нього відмовляються.
Уся актуальна аналітика ринку праці відтепер доступна в рубриці «Прозора робота» на онлайн-платформі robota.ua.
Під управлінням талантами ми розуміємо сукупність інструментів управління персоналом, передусім для залучення, розвитку та утримання найбільш результативних працівників. Система управлінням талантами повинна бути тісно пов’язана з бізнес-стратегією компанії.
Управління талантами починається з найму працівника, потім відбувається його адаптація, навчання, формування цілей і визначення ефективності, згодом − виділення найбільш результативних співробітників і формування для них компенсаційного пакета.
Модулі системи SuccessFactors: онбордінг, рекрутинг, компенcації, навчання, цілі та ефективність, кадровий резерв і кар’єрне планування. Перевагою SuccessFactors є можливість впровадження одного модуля чи модифікація різних модулів (2, 3 або й усіх).
Читайте ще: Когнітивні упередження: 16 пасток HR-менеджера
Існують три підходи до формування кадрового резерву, кожен з яких має свої переваги та недоліки.
Перевагами цього підходу є те, що при правильній оцінці потенціалу ми розуміємо можливий спектр його застосування; працівник перебуває в зоні комфорту, ми використовуємо його сильні сторони, ефективно застосовуючи кожного; приділяємо увагу усім співробітникам і, як наслідок, отримуємо високу залученість. Підходить для невеликих компаній. Виділяють такі недоліки цього підходу: необхідно знати всіх співробітників (що неможливо у великих компаніях); немає корпоративного фокусу на розвиток працівника; складно знайти для кожного, що саме розвивати, і відповісти на питання «навіщо», тобто працівники не розуміють, навіщо їм додаткове навантаження.
Серед переваг: при правильній оцінці потенціалу ми розуміємо можливий спектр його застосування на різні позиції; швидкий підбір з кадрового резерву; більша кількість «ярмарок талантів», оскільки шукаємо серед усіх рівнів; гнучкість у застосуванні талантів (зокрема й на нових, нестандартних проектах, інших підрозділах чи для нових функцій). Однак серед недоліків виділяють те, що не всі резервісти можуть відповідати вимогам конкретних позицій, адже фокус тут — на розвитку універсальних якостей, а керівник не розуміє зв’язку розвитку резервістів зі своїми актуальними завданнями; невизначеність перспектив; не завжди є чітке розуміння, куди рости далі, а навчання може бути додатковим навантаженням, через що з’являється втома й працівник не виконує актуальних завдань.
Кадровий резерв формується під ключові позиції, які пов’язані зі стратегією компанії. Їх можна виявити так: визначити всі управлінські позиції як ключові чи ті, які відповідають певним критеріям (складно знайти, необхідні сертифікати тощо), або ж поєднання першого та другого підходів.
Переваги такого підходу в тому, що термін і витрати на підбір працівника скорочуються, зменшуються витрати «простою», є чіткі кар’єрні треки, зберігається наступництво (культура, знання), обираються кращі наступники завдяки конкуренції, а також підвищується результативність.
До недоліків цього підходу відносять: опір керівників у підготовці наступників на свою роль, конкуренція між наступниками, ризик відходу підготовлених працівників (проблеми утримання), при підготовці фокус іде на перший рівень, тому виявляються не всі потенційні кандидати, а також складність процедури: треба спершу оцінити вимоги позиції, спеціальні критерії, а потім — самого працівника.
Серед основних функцій виділяють:
Критичним показником є результативність працівника на поточній позиції (за квартал/рік/6 місяців), а також оцінка його потенціалу та наявність необхідних компетенцій.
Існують такі методи оцінки потенціалу: щорічна оцінка діяльності, комітет з талантів і його аналоги, оцінка кандидата його керівником, інтерв’ю за компетенціями, центри «Оцінки і Розвитку», оцінка 360, особистісні опитування й тести. Розглянемо основний метод, який є найпоширенішим.
Найважливішим є те, що всі цілі працівника повинні бути пов’язані з цілями компанії. Стратегія компанії є основою для управління людьми й талантами.
Приклад реалізації в SuccessFactors: постановка та каскадування цілей і KPI (якісних, кількісних, проектних тощо); вирівнювання цілей працівників з цілями компанії, масова постановка цілей, контроль виконання цілей, виявлення співробітників, які блокують досягнення цілей, оперативний запит про статус виконання цілей.
Комітет з талантів розшукує та управляє талантами й потенційними співробітниками. Усі співробітники є в матриці результативності та потенціалу, в якій зберігається інформація по кожному працівнику, його досягнення в минулому тощо.
Після цього формують карту наступництва, тобто хто і на яку позицію буде готуватися. Ця прив’язка допоможе уникнути ризиків або ж управляти ними. Ще одна перевага цього рішення − планування наступності у вигляді організаційного чату (бачимо наступників на кожній позиції, тих, які вже готові та які будуть готові через кілька років, та усвідомлюємо, який саме час потрібно кожному для підготовки на цю позицію).
Після цього необхідно зрозуміти, як будемо навчати працівників. Виділяють три підходи до формування програм розвитку талантів.
Програми розвитку будуються залежно від готовності кандидата. Система підтримує всі види навчання, зокрема неформальне та соціальне, а також наставництво. SuccessFactors, крім усього іншого, дає змогу створювати навчальні програми, які налаштовані під потреби компанії, вимірювати ефективність навчання, управляти процесом, а також містить аналітику з навчання.
Читайте ще: Провокативный коучинг в карьерном консалтинге
Виділяють такі методи утримання талантів: участь у програмі розвитку, додатковий бюджет на індивідуальне зовнішнє навчання, наставництво, коучинг чи менторство топ-менеджерів, підвищення статусу резервістів і їхньої видимості в компанії, робота з зовнішнім коучем, залучення в значущі проекти компанії, перегляд винагороди та компенсаційних пакетів, своєчасне просування.
Якщо резервіст готовий через 1-3 роки приступити до певної посади, то в такому разі утримання в резерві протягом 3 років є достатнім часом, щоб працівник не пішов з кадрового резерву, а якщо вже готовий – то протягом 1-1,5 року.
Але найбільш важливим є утримання талантів за допомогою перегляду винагороди. У SuccessFactors цей процес повністю автоматизований. Система пропонує керівнику проаналізувати ефективність співробітника та всього відділу, розрахувати можливі премії, визначити складові бюджету, сформувати план з винагороди та ухвалити рішення.
Вона може змінюватися залежно від стратегії компанії та від обраного підходу. Прикладами KPI є коефіцієнт наступництва, коефіцієнт працівників, які мають низьку ефективність, коефіцієнт внутрішніх просувань, плинність кадрів за власним бажанням тощо.
Система SuccessFactors впроваджується за методологією SAP Activate Methodology. На першому етапі відбувається підготовка дослідження – уже можна побачити справжню демосистему рішення та наявні функції, а також ті функції, які ще потрібно допрацювати, тощо.
Пакетовані рішення – це набір практик з певного обраного модуля чи всього пакета, швидкий процес кастомізації, а також тестування, від якого залежить рівень задоволення системою.
Перевагами пакетованого рішення є прозорість (замовник бачить, що отримує), гнучкість (надано багато функцій системи на вибір клієнта), а також час (повна реалізація рішення за 10-12 тижнів).
За даними дослідження, у разі впровадження системи SuccessFactors компанія отримує 36% зниження плинності кадрів, на 10% вищу залученість працівників і на 25% збільшення доходів на 1 співробітника.
Глобальне дослідження EY показує, що понад 70% компаній наразі перебувають у процесі бізнес- та діджитал-трансформації, а 41% керівників підвищили витрати на автоматизацію під час пандемії.
Проте все менше програм із трансформації досягають успіху. До основних перешкод на шляху впровадження змін відносять супротив працівників та недостатню підтримку стейкхолдерів. Серед основних причин супротиву виділяють такі:
Якщо працівники не підтримують зміни, то вони можуть чинити відкритий, іноді доволі агресивний опір різного масштабу, а також прихований опір (не надавати потрібну інформацію у повному обсязі, неправильно описувати поточну ситуацію тощо). Дослідження Gartner показує, що найбільший опір чинять саме лідери та керівники
З кожною причиною супротиву змінам треба працювати окремо. За відсутності бажання змінюватись важливо підтримувати мотивацію – пояснювати вигоди від реалізації проекту для компанії, команди та, найголовніше, для самого працівника. За відсутності знань про зміни, необхідно розгорнути масштабну інформаційну підтримку та надавати відповіді на запитання та коментарі працівників, тут слід детально пояснювати що та як саме змінюється, навіть якщо це очевидні речі
Існує понад 50 різноманітних моделей з управління змінами, які багато в чому схожі між собою. Важливо обрати модель, яка найбільш повно відповідатиме потребам компанії та проекту.
Модель EY з управління змінами складається з 8 основних кроків, 7 з яких — підготовка до проведення змін:
Що стосується роботи зі стейкхолдерами (тими, на кого впливають зміни), то насамперед важливо правильно їх сегментувати та працювати з кожною групою окремо. Зазвичай можна виділити такі групи, залежно від способу роботи з ними:
Надзвичайно важливим елементом управління змінами є створення комунікаційної стратегії та детального плану, мета якого — якомога краще залучити працівників, знизити їхній рівень стресу, забезпечити краще розуміння цілей, завдань та ініціатив, пов’язаних зі змінами, донести послідовну та своєчасну інформацію до всіх стейкхолдерів, знизити ризик втрати ключових фахівців, а також скоротити кількість чуток і неправдивої інформації.
Основне в комунікації:
Ще одним важливим елементом проекту з управління змінами є побудова мережі агентів змін. Агенти змін – це працівники компанії, які підтримують зміни та готові виступати проміжною ланкою між проектною командою та іншими працівниками. Зазвичай агентами змін є люди, які давно працюють в компанії, добре розуміють внутрішні процеси та культуру, користуються довірою колег (є неформальними лідерами), відкриті до нових знань та інновацій.
Агенти змін транслюють позитивну інформацію про зміни іншим працівникам, допомагають їм розібратися у складних питаннях та збирають зворотний зв’язок. Залежно від організації, мережа агентів змін може включати як формальну, так і неформальну взаємодію.
Планування навчання працівників при впровадженні змін – невід’ємна частина управління змінами. План повинен включати стратегію навчання, визначення навчальних потреб, складання графіку, проектування, розробку й проведення навчання, а також оцінку його ефективності.
Щоб проект був успішним, необхідно постійно збирати зворотний зв’язок, відслідковувати прогрес та залученість стейкхолдерів, а також постійно адаптувати плани до нових реалій. Окрім цього, наприкінці проекту важливо проаналізувати результати, досвід, отриманий протягом проекту, визначити основні помилки, допущені при плануванні. У майбутньому це допоможе не повторювати власних помилок та краще підлаштовувати плани та активності під потреби та особливості організації.
Отже, управління змінами – це комплексний, безперервний процес, який допомагає перевести організацію з поточного стану в цільовий максимально ефективно – через підтримку працівників та лідерів на усіх етапах.
Читайте більше за тегами: