Рекрутинг Надя Березова авторка корисних текстів
Одне з найважливіших професійних умінь рекрутера – оцінка soft skills кандидатів. Завершуємо цикл матеріалів, присвячених оцінці чотирьох груп компетенцій: соціальних, інтелектуальних, лідерських та вольових. Досвідом ділиться Надія Березова, HR-консультант, сертифікований коуч, викладач курсів HRM.
Отже, вольові компетенції також належать до soft skills. Вони тісно по’вязані з пізнавальними мотивами та необхідні для постановки цілей, прийняття рішень, подолання перешкод.
До вольових компетенцій можна віднести:
- Уміння планувати час
- Зосередження на досягненні мети
- Самоконтроль
- Цілеспрямованість
- Працездатність
- Стресостійкість
- Уміння вкладатися в терміни
- Організованість
- Пунктуальність
- Надійність
- Чесність
- Завзятість
- Готовність виконувати рутинну роботу
- Старанність
- Самостійність
- Дисциплінованість
- Уміння виконувати інструкції
- Методичність
- Уміння досягати запланованого
- Прийняття рішень
У профілі керівних посад часто можна зустріти перелік вольових компетенцій. Та і будь-яка робота, орієнтована на результат, потребує вольових компетенцій.
Приклади питань
- Через що люди найчастіше відчувають стрес?
- У яких випадках допустимий обман?
- Що може вплинути на здачу документації в обумовлені терміни?
- Через які дії допустимо критикувати працівника?
- Скільки часу потрібно «закладати» в планування на непередбачені обставини? На вашу думку, що можна віднести до непередбачених обставин?
- Від чого залежить успіх: дотримання правил чи креативного підходу?
- Що може викликати азарт у роботі?
- В яких ситуаціях можна порушити обіцянку?
- За якої умови можна сказати, що робота виконана?
- Що краще: звернутися за порадою чи шукати рішення самостійно?
- За якими критеріями ви оцінювали свою роботу?
- Опишіть свій звичайний робочий день.
- Які ви знаєте техніки планування часу? Що використовуєте? В яких ситуаціях?
- Чому одні люди приходять на зустріч вчасно, а інші запізнюються?
- В яких ситуаціях пунктуальність важлива?
- Чому одним людям краще працювати за алгоритмом, а інші постійно вносять зміни?
- Який час запізнення на роботу вважається допустимим?
- Що таке, на ваш погляд, допустиме запізнення?
- Що вас мотивує в роботі?
- Що вам може завадити виконати завдання? Якими будуть ваші дії?
- Ваш колега останнім часом неякісно виконує свої обов’язки. З чим це може бути пов’язано?
- Керівник дає вам завдання. Але ви не бачите сенсу в його виконанні, хоча знаєте, як зробити. Ваші дії?
- Перенесіть дані з текстового файлу в таблицю.
- Сплануйте свій робочий день.
- Дайте кандидату проаналізувати кілька завдань. Як кандидат розподілить їх за пріоритетом виконання?
Популярним є тест «Велика п’ятірка» (Big Five): п’ятифакторний особистісний опитувальник дає можливість діагностувати такі риси характеру, як відкритість новому, працьовитість, пунктуальність, організованість, сумлінність.
Використання методики PARLA
Під час співбесіди запропонуйте кандидату навести приклад з його досвіду, який підтвердить ту чи іншу компетенцію. Для того, щоб застерегти себе від отримання загальної відповіді, використовуйте методику PARLA. Давайте розглянемо приклад та оцінимо компетенцію «прийняття рішення»:
- Problem – Згадайте ситуацію, коли вам потрібно було самостійно прийняти рішення. (Зверніть увагу: запитуйте саме про ситуацію. Не застосовуйте теоретичні питання (наприклад, «Розкажіть, які є варіанти рішення такої ситуації»: так ви ризикуєте отримати гарну теоретичну відповідь, яка не буде мати нічого спільного з практичним досвідом кандидата).
- Action – Розкажіть про цю ситуацію. Як ви діяли? Що зробили?
- Result – Який у підсумку отримали результат? Ви вважаєте його позитивним чи негативним? Чому?
- Learned – Який висновок ви для себе зробили?
- Applied – Як надалі ви використовували отриманий досвід? Що змінилося в вашій поведінці згодом у схожій ситуації? Що ви плануєте змінити в майбутньому для вирішення таких завдань?
Поведінковий приклад може бути:
- Повним. Кандидат дав розгорнуту відповідь щодо ситуації, своїх дій у цій ситуації та отриманого результату.
- Неповним. Розповідь кандидата не містить опису ситуації, його дій або кінцевого результату.
- Помилковим. Ми отримуємо від кандидата лише загальні думки, теоретичні міркування, спрямовані на майбутнє. Якщо кандидат дає загальні відповіді, задайте уточнюючі питання. Уникайте закритих питань та питань-підказок.
Розвиток вольових компетенцій
Вольові компетенції, як і всі soft skills, обумовлені характером, темпераментом, генетикою. Проте низку вольових компетенцій можна розвивати. Розглянемо приклад такої компетенції як стресостійкість. Для кожного з нас це надзвичайно важлива якість. Адже ми живемо в дуже активний час, навколо відбувається безліч подій, ми спілкуємося з різними людьми. Ресурси стресостійкості можна розділити на дві групи: внутрішні та зовнішні.
До внутрішніх відносяться:
- Особистісні ресурси:
- внутрішній фокус контролю
- впевненість у собі
- емоційний інтелект
- знання
- життєвий досвід
- Здібності
- здатність звернутись за допомогою і прийняти допомогу
- навички психічної саморегуляції
- психологічна компетентність
- тайм-менеджмент
- Поведінкові
- пошук соціальної підтримки
- асертивна поведінка
- Фізичні ресурси
- стан здоров’я
- піклування про підтримку і зміцнення здоров’я
- Стиль життя
- наявність/відсутність поганих звичок
- наявність часу на відпочинок
- харчування
- сон
Зовнішні ресурси:
- Соціальна підтримка
- інститути соціальної підтримки
- організація/компанія
- сім’я, друзі
- Матеріальні ресурси
- достатній рівень матеріального доходу
- стабільність оплати праці
- безпека життя
- оптимальні умови життя
Soft skills найкраще проявляються в поведінці. Тому для їх оцінки деякі компанії звертаються до асесмент-центру. Цей метод дає змогу оцінити компетенції учасників за допомогою спостереження їх поведінки в ділових іграх. Оскільки асесмент-центр потребує професійного підходу та значних фінансових і часових витрат, його раціонально використовувати для оцінки керівників, виявлення їхніх зон розвитку, а також для формування кадрового резерву.
Читайте ще:
Як оцінити соціальні компетенції: приклади кейсів та питань для рекрутерів
Читайте ще:
Як оцінити інтелектуальні компетенції: приклади кейсів та питань для рекрутерів
Читайте ще:
Як оцінити лідерські компетенції: приклади кейсів та питань для рекрутерів
Читайте більше за тегами:
вольові компетенції soft skills інтерв'ю рекрутинг співбесіда