Про Budni
Наші продукти
Редакція онлайн-журналу The Point продовжує проект – «Цифрові кочівники». У його рамках ми публікуємо історії українців, які переглянули свої життєві пріоритети, згадали про свої мрії і ризикнули пожертвувати роботою в офісі з постійним заробітком заради власного бізнесу в інтернеті. Це дозволило їм самостійно розпоряджатися своїм часом і багато подорожувати.
Наша наступна героїня – ілюстраторка Лілія Кавлюк. П’ять років тому вона залишила роботу маркетологом і почала заробляти продажем своїх малюнків на різних мікростоках в інтернеті, хоча ні професійного бекграунду у дизайні, ні досвіду у неї не було.
В інтерв’ю The Point вона розповіла про переваги і недоліки своєї роботи, як її акаунт заблокували через портрет Марії Стюарт, про свою найдорожчу ілюстрацію за €500, чому натхнення – це коли сів і робиш, а також чому, щоб заробляти на стоках, вміти малювати зовсім необов’язково. Ще Лілія написала детальну книгу-інструкцію про заробітки на мікростоках і виклала в інтернет для всіх охочих.
Робота, як у всіх
Я довгий час працювала маркетологом на маленькій фірмі у Чернівцях, яка проводила маркетингові дослідження. Не можу сказати, що мені не подобалася робота, але й у захваті від неї я також не була. Мені доводилося спілкуватися з великою кількістю людей, і це втомлювало. З часом виникла якась нервова реакція на телефонні дзвінки, і після звільнення знадобився рік, щоб я брала слухавку і не сіпалася (посміхається).
Згадала дитяче хобі
Потім обставини склалися так, що я переїхала у Суми і зрозуміла, що більше не хочу їздити в офіс. Хотілося спробувати щось інше. Але що? «Щоб і подобалося, і було не напряжно, і гроші приносило», – думала собі я. І от згадалося моє старе захоплення – малювання.
Зараз вже недостатньо лише створювати щось гарне та унікальне – важливо вміти це продати, інакше вся ваша геніальність залишиться непоміченою.
«Малюванням не заробиш»
У дитинстві мені дуже подобалося малювати, я ходила у художню школу. Але мама мені тоді сказала: «Ні, дитино, на життя ти цим собі точно не заробиш». Та й пам’ятаю, як гуляла по місту і спостерігала за вуличними художниками, які там цілодобово працюють… Ні, я не хотіла собі такого життя. От і пішла на економічний факультет та отримала «гарну професію, яка б давала гроші на хліб». То мамині слова (посміхається). Але, що цікаво, саме цей вибір дуже класно спрацював у моєму житті. Бо зараз вже недостатньо лише створювати щось гарне та унікальне – важливо вміти це продати, інакше вся ваша геніальність залишиться непоміченою.
Вихід на мікростоки
Вибираючи заняття, я одразу була націлена на заробіток грошей – роки навчання на «економі» даються взнаки. Я чула про мікростоки і вирішила заглиблюватися у тему.
Мікростоки – це сайти, де можна продавати фотографії, ілюстрації, шрифти, анімації, відео і навіть музику. При цьому одну й ту ж роботу можна продавати необмежену кількість разів одночасно на різних стокових майданчиках.
Пробувала малювати шрифти – не пішло, не моє. Думала, а чи не зайнятися фотографією: на початку треба багато інвестувати в техніку, а таких грошей у мене не було. Зате в мене був аркуш паперу, олівець і дуже повільний комп’ютер (з часом я заробила на планшет).Почала малювати векторні ілюстрації – малюнки, створені в Adobe Illustrator чи інших векторних програмах. Я малюю чорнові ілюстрації на папері, потім оцифровую вручну. До того ж, софт, який потрібен для роботи з вектором, можна іноді безкоштовно знайти в інтернеті. Витрати – мінімальні, можна починати. Вхопилася за цю ідею.
Сама собі господиня
Малюю вектор вже 4,5 роки. Мені це подобається, якщо порівнювати з офісною роботою. Немає стресу, я сама собі господиня і ні від кого не залежу.
Якщо я працювала добре – буде результат, якщо ні – заробітку нема. Можу поїхати у відпустку, коли захочу і на скільки захочу, – мої доходи не зменшаться. Але і не збільшаться (посміхається). Я трохи подорожувала Польщею, Німеччиною, Литвою. Можу собі дозволити кочівний спосіб життя, як, наприклад, ті ж айтішники. Але в подорожах я люблю відпочивати, а працювати – вдома.
Двічі провалила іспит
Мій перший досвід роботи зі стоками був досить сумним. Я почала з найбільшої платформи – Shutterstock, це «мастодонтіще» стоків, який приносить мені 60-80% прибутку з усіх мікростоків.
Щоб почати продавати там свої роботи, треба скласти іспити – надіслати їм свої роботи, які команда сайту має затвердити по якості. Тоді, шість років назад, це можна було зробити лише раз на місяць. Мої роботи двічі бракували. Перший раз – зображення не відповідало специфічним техпараметрам, а от вдруге претензії були досить сумнівні – мені відмовили через ключові слова, які, на мій погляд, були досить непогано написані. Знаєте, по той бік екрану теж сидять люди, і я думаю, що у когось просто був тоді поганий день.
Але зараз реєстрацію на сайті дуже спростили. Коли я починала, то з десяти робіт мали затвердити сім, а зараз – лише одну. Та й якщо «пролетиш», то подаватися можна вже наступного дня. Легше не буває (посміхається).
Шість тисяч картинок
На Shutterstok у мене близько 6000 картинок. Звучить досить масштабно, але насправді все простіше. Раніше я бавилася тим, що малювала свої роботи в десятках кольорів, тому там багато чого однакового. Зараз я намагаюся розвиватися і пробувати інші стилі.
Раджу новачкам не повторювати моїх помилок. Не треба перемальовувати своє портфоліо, бо у цьому немає сенсу. Якщо вже якась картинка дуже добре продається – гаразд, можна спробувати зробити її ще в якомусь кольорі. Але треба розуміти, що так ви створюєте конкурентів своїй же картинці. Корочше кажучи, я пробувала – це не працює (посміхається).
Якщо півгодинки помалювати, потім годинку погуглити щось, потім – знову малювати, то діла не буде. Я планую все – і загальний розклад дня, і те, що хочу намалювати. Якщо немає чіткого графіку, то можна дуже швидко здутися.
Натхнення в роботі
Дуже багато митців говорять про натхнення. У випадку з мікростоками – це все дурниці.
Треба шукати ніші і аналізувати, що продається на сайті. Якщо ви за покликом серця малюєте лише квіточки і тільки раз на квартал, коли місяць повний, – то навряд чи щось на цьому заробите.
Я прихильник теорії роботи, а не теорії натхнення. Звісно, я люблю все красиве. У моєму RSS-рідері завжди є чудові речі, які до вектору взагалі не мають відношення: і інтер’єри, і сукні з Etsy (міжнародна платформа з продажу хендмейду – ред.), і блоги дизайнерів. Надивлюся на цю всю красу і йду малювати свою.
Ще дуже мотивують успіхи колег – похизується хтось «жирним» продажем малюнку до, скажімо, Дня Святого Валентина, і я думаю собі: «Напрацювала людина, молодець. А ти, Ліля, лінива, бо вчора халтурно намалювала сердечко. Сьогодні будь хорошою дівчинкою» (посміхається).
Домашній робочий день
Коли я звільнилася, то була настільки рада свободі, що починала працювати лише опівдні, а закінчувала – о шостій.
Зараз так не роблю. Мій розпорядок – робота з 9-ї до 5-ї. За цей час я не тільки безпосередньо займаюся малюванням, але й приділяю час покращенню англійської мови. Наприклад, заповнюю свій блог, шукаю, які теми користуються попитом у клієнтів.
Причому під час малювання треба малювати, а надихатися окремо. Якщо півгодинки помалювати, потім годинку погуглити щось, потім – знову малювати, то діла не буде. Я планую все – і загальний розклад дня, і те, що хочу намалювати. Приходить час роботи, і я обираю, що ближче до душі. Вечір я повністю звільняю для відпочинку. Бо він такий же важливий, як і робота. Якщо немає чіткого графіку, то можна дуже швидко здутися, і тоді треба брати відпустку на 1-3 місяці, щоб прийти в себе.
На початку я малювала чотири картинки в день і оцифровувала їх за допомогою програмного забезпечення. Зараз я малюю те, що набагато складніше, – тому це одна картинка в день, і то якщо добре попотіти. Я не розмножую картинки, як раніше, а намагаюся щось змінити – сюжет може бути один, але різна композиція чи стиль. Ну і зараз в мене багато заготовок.
Що малювати
По-перше, стокери орієнтуються на свята – американські, індійські, мусульманські. Бо основні покупці – зі Штатів, Індії, Європи, Китаю. Наприклад, наближається День подяки – надзвичайно важливе для американців свято. Треба подивитися, що найпопулярніше на сайті по цій темі, і дати більше й краще. Приміром, якщо популярна одна індичка, то ти намагаєшся дати чотири, та й ще щоб усі вони були різні і класні.
По-друге, на Shutterstock треба моніторити Popular розділу «Вектор», дивитися, що є на першій сторінці, гратися з ключовими словами, щоб зрозуміти, які картинки з’являються на перших сторінках.
По-третє, є кілька сайтів, які допомагають шукати ніші – наприклад, M-rank або PicoWorkFlow. Коли в голову приходить якась тема, за допомогою цих сайтів можна перевірити статистику скачувань. Дуже допомагає, бо інколи бачиш, що насправді ідея нічого не варта, ніхто таким не цікавиться. Правда, якщо знайшов нішу, але з якістю халтуриш – також не буде картинка продаватися. У кінці інтерв’ю я покроково розкажу, на що орієнтуватися при виборі ніші.
На стоках я конкурую з усім світом, і треба постійно вдосконалюватися. Немає такого, що сіла, ручки склала і вже на вершині. Але цим мене стоки і приваблюють.
Розкупили буйвола
Можна натрапити на нішу випадково. Якось у мене почали сотнями завантажувати картинку зі скелетом буйвола. Виявилося, що ця тварина (лонгхорн має найбільші у світі роги, які можуть досягати трьох метрів) – символ штату Техас. Для новачка отак вгадати – неочікувана удача, але з досвідом треба перетворювати такі випадки на закономірність.
Профі і самоучки
Є два типи людей, які приходять на стоки.
Готові ілюстратори, які все вміють і прийшли отримати гроші. Їм варто тільки шукати попит – бо решту вони знають і навіть інтуїтивно відчувають, що потрібно клієнту.
А є такі, як я, – без профільної освіти і особливого досвіду. Їм навіть ліньки думати про фріланс, де треба шукати замовників, вони хочуть працювати з привидами (посміхається).
Таким важко вчитися нового – бо чим більше вчишся (на YouTube вистачає різних курсів), тим більше здається, що ще стільки всього треба взнати. От вивчиш щось нове, спробуєш і думаєш – от чого я раніше таке не робила? Або – от той тренд був же у мене під носом, як я могла його не вловити? Або – цей стиль просто на поверхні, чого я раніше з ним не експериментувала? На стоках я конкурую з усім світом, і треба постійно вдосконалюватися. Немає такого, що сіла, ручки склала і вже на вершині. Але цим мене стоки і приваблюють.
Крім Shutterstock
За свою стокерську кар’єру я спробувала багато ресурсів. У списку моїх фаворитів – Dreamstime, Canstock, iStock, 123rf, Fotolia та Creative Market. Ще я непогано себе почуваю на менш класичних стоках – Photospin та iClipart. Непогані продажі дають Vectorstock і Pixta. Depositphotos та Bigstock – десь посередині по віддачі. А от Cutcaster, Stockfresh, Yaymicra, Graphicriver та Feauturepics геть нічого з моїх ілюстрацій не продають. Це дуже суб’єктивний список. Вважаю, що кожен ілюстратор має сам собі підібрати стоки. Колеги, наприклад, дуже захоплюються Graphicriver, а в мене він нічого не продає і дуже багато відмовляє.
Улюблений сток
Мрія стокерів – Сreative Market, де ви самі можете формувати ціну на свої роботи і отримувати більшу її частину. Дуже люблю цей ресурс. Однак він вимагає зусиль, і новачкам я б не радила з нього починати. Ліпше спочатку набити руку, зрозуміти, що виходить найкраще, створити гарне портфоліо на інших стоках, а потім пробуватися там.
Справа в тому, що продавати «просто картинку» на Сreativemarket немає ніякого сенсу – краще сетом. Тобто ви створюєте готовий продукт – там і растрова ілюстрація, і векторна, і малюнок у форматі jpeg, і банер, і лого. І це все, звісно, має бути дуже високої якості.Потрапити на сайт не просто: стокові старожили радять надсилати заявку на цей сток, коли у вас уже є більше сотні сильних робіт. Можна спробувати відправити лінк на свій iStock-акаунт. iStock вважається досить перебірливим, і от те, що він вас взяв, може справити гарне враження на Сreative Market.
Віддати безкоштовно
Для векторного ілюстратора дуже класно потрапити в безкоштовну роздачу робіт, яку час від часу проводить сам сток. Це додатковий піар: хтось побачить вашу безкоштовну картинку, піде гуляти по вашому портфелю і знайде щось таке, що можна придбати за гроші.
Безкоштовна роздача триває близько тижня: якщо картинку добре завантажували, то це значно підіймає її у рейтингу. На деяких стоках можна самому напроситися (наприклад, той же CreativeMarket), на інших – тебе мають запросити.
Вічний головний біль стокерів – авторські права на їх роботи, бо картинки часто крадуть, і нічого з цим не вдієш. Особливо, якщо крадуть наші. Українці, на жаль, звикли не купувати, а «обкрадати» інтернет.
Заблокували акаунт на Shutterstock
Якось гарного осіннього вечора я отримала лист від BigStock (партнер Shutterstock), в якому мені урочисто повідомили, що мій акаунт блокують на двох сайтах за те, що я намалювала скетч з 400-літнього портрету Марії Стюарт. Як виявилося, твори живопису малювати не можна – ніяких джоконд, чорних квадратів чи сикстинських мадонн. Але тут виникає суперечність – живопис малювати – ні-ні, а от архітектуру, скажімо, Ейфелеву вежу чи Пізанську, – на здоров’я.
Я написала в службу підтримки – пояснила, що не знала і пообіцяла більше так не грішити. Мені розблокували акаунт. Але найцікавіше в цій історії те, що Depositphotos ту ж картинку прийняв. У кожного стоку свої вимоги і фішки.
За що ще «банять»
На Shutterstock ще блокують за те, якщо один стокер вкрав роботу іншого, а той це виявив і пожалівся. Треба мати на увазі, що межа між натхненням і плагіатом – дуже тонка, тому надихайтеся чужими роботами обережно.
Ще треба бути дуже уважним з «дорослими» темами – секс, насильство і т.д. Рівень чутливості стоків до них – різний. Останнього разу Creative Market мене заблокував за картинку з презервативом, а японський сток Pixta спокійненько її взяв.
Наші крадуть
Вічний головний біль стокерів – авторські права на їх роботи, бо картинки часто крадуть, і нічого з цим не вдієш. Особливо, якщо крадуть наші. Українці, на жаль, звикли не купувати, а «обкрадати» інтернет. Коли бачиш, що хтось купує твою роботу з України чи Росії, то все – чекай біди, серце завмирає в очікуванні, що її одразу викладуть у мережу у вільний доступ.
З моєю подругою трапилася така історія. Вона намалювала неймовірно гарний візерунчатий контур України, і в неї цю роботу поцупили всі, хто міг, хоча продажів з України взагалі не було. І інтернет-магазин комп’ютерної техніки її взяв, і навіть відомий співак грішним ділом «позичив».
На жаль, поки що з цим не можна нічого зробити, крім витратити свої нерви. Навіть якщо й викриєш крадія та присоромиш, то він все одно не хоче платити, а в кращому випадку, і далеко не завжди, – просто прибере ту картинку. Я написала коментар на сайті того магазину, зауважуючи, що картинка вкрадена, її видалили – та й потому.
Деякі стокери гуглять свої роботи і дивляться, чи є вони на сайтах безкоштовної роздачі – якщо є, то у такому випадку треба заповнити спеціальний документ, де вказати, що ви власник і хочете, щоб картинку забрали з сайту. Ще стокери дивляться, щоб в інтернеті не продавалися ті роботи, які за комерційною ліцензією ніколи не були продані. На Shutterstock можна відслідковувати трафік завантажень – там є статистика скачувань, і видно, за якою ліцензією вашу роботу купили.
Хто скільки платить
Кожен сток має свою складну і багаторівневу систему оплати за роботу – залежно від ліцензії, відповідно до якої його купили (для використання у комерційних чи некомерційних цілях), розміру зображення чи того, скільки робіт ви вже продали на сайті і на яку суму. А ще залежить від того, чи покупець прийшов на сайт за однією картинкою чи купує їх за підпискою.
Shutterstock стартує з 25 центів за картинку: нижче не буває, і це стандартна ціна для новачків. Коли ти заробляєш перші $500, то ціна за картинку виросте до 30 центів, коли перевищуєш $1000 доларів – 36 центів, а заробивши $10 000 – вже отримуєш 38 центів. Я маю якраз 38 центів за кожне завантаження. Але стокери-ілюстратори люблять інші продажі – коли ваш продукт купують для використання у комерційних цілях. Наприклад, як принт на футболці або чашці, які йдуть на продаж. Тоді ціна за картинку буде $65-150.
На Depositphotos є таке поняття як «Рівень автора» – чим більше продажів, тим більше відрахувань автору. Ціни починаються від $0,1 при продажу за передплатою, від $0,5 до $9 – при поштучному продажу, від $20 до $50 – якщо роботу купили для використання у комерційних цілях. Bigstock відрахує від 50 центів до $3 за одне завантаження залежно від розміру зображення. Від Dreamstime за кожен продаж автор отримує винагороду в розмірі 30-50% від ціни на продукт.
На відміну від інших стоків, на Сreative Market ти сам формуєш ціну на свій продукт і отримуєш з неї 50-60%, а це, погодьтесь, розкіш. За два роки в мене назбиралося близько 100 робіт на цьому сайті – таких, якими я дійсно задоволена.
Дівчина у ванній за €500
Картинку можна продати і один раз – унікально. Залежно від ліцензії, відповідно до якої її купують, а це в середньому – $100-150. Але у такому випадку її доведеться видалити з усіх сайтів.
У мене був такий випадок – тоді я заробила на ілюстрації €500. На картинці – дівчина, яка приймає ванну. Чесно кажучи, я навіть не знаю, для чого конкретно вона була потрібна – здається, для упаковки. Я, як новачок, була настільки приголомшена таким успіхом, що навіть і не спитала деталей – клієнт зі мною зв’язався персонально, я підписала контракт і видалила роботу з мікростоків.
«Плюс один» як спосіб заробітку
На Shutterstock є реферальная програма. Це значить, що якщо ви реєструєтеся на сайті за моїм посиланням, то далі протягом двох років я буду отримувати 4 центи з кожного продажу вашого продукту. Не має значення, що ви продаєте, – музику, вектор чи фотографії. З гарного «реферала» може «накапати» до $30 в місяць. А отака, як я, на початку приносила б, може, пару центів (посміхається).
На Depositphotos також вам відрахують 3 центи за кожне скачування роботи стокера, який зареєструвався з вашого посиланням. Реферальна система працює на багатьох стоках, треба уважно читати правила. Ще, знаю, можна привести клієнта на Shutterstock і отримати свій процент – але у мене особисто такого досвіду не було.
Я познайомилася з багатьма ілюстраторами, які дуже непогано заробляють. У професійних фотографів і дизайнерів зі стоків виходять гарні «айтішні» зарплати – $2000-3000.
Заповніть декларацію
Дуже раджу заповнити податкову форму, яка є на кожному стоці. Зробіть це, не відкладайте на потім, бо забудете. Там немає нічого складного – питають ім’я, адресу, чи ви часом не компанія і не збираєтесь тишком-нишком наймати робітників, а ще – країну проживання. Податкові ставки нараховуються залежно від країни резидентства, тому якщо цієї форми не заповнити, то громадянин України платить 30% з кожного продажу на території Штатів. А якщо заповнити – то 10%. Різниця є.
Вивід грошей
Зароблені гроші треба отримати. І тут починається найскладніше. Звісно, PayPal, який працює з усім світом, крім України, поклав би край нашим поневірянням, але… Поки доводиться викручуватися і використовувати або платіжну систему Skrill або замовляти карту Payoneer. Skrill працює з усіма мікростоками, крім Istock, а Payoneer працює з Shutterstock, Dreamstime, 123rf, але не з Fotolia.
Починаючи свій шлях на Shutterstock, пам’ятайте, що перше перерахування буде здійснено не раніше ніж через три місяці після реєстрації на сайті, і то лише у тому випадку, якщо ви заробите не менше $35. Таку суму можна прописати в налаштуваннях акаунту найменшою, бо за замовчунням там стоїть вища цифра. Shutterstock відправляє гроші на ваш Skrill-акаунт, а той – на вашу доларову карту Visa (Master Card не годиться) будь-якого банку.
Враховуйте, що на ці грошові пересування йде не менше тижня і чимала комісія: Skrill бере 7,5% від суми за послуги, плюс ця система з недавніх пір переводить лише євро. Тож, коли вони вам заплатять на доларову картку, то треба платити процент за конвертацію.
Зрозуміло, що великі суми не виведеш, бо половина осяде в процентах. Для виведення великих сум раніше стокери прив’язували карту Payoneer до Skrill-акаунту. Але от геть свіженька новина – зараз це вже можна не робити, так як Payoneer може виводити гроші на доларовий рахунок в українському банку за комісією SWIFT-переказу.
Додам, що той же Creative Market працює лише з PayPal, а тому у нашому випадку треба чекати заробітку в $500, і тоді вам вишлють чек. Або можна запросити SWIFT-переказ – зазвичай, це десь $20.
Що таке Payoneer
Наші стокери дізналися, що таке американський онлайн-банк Payoneer, співпрацюючи з iStock. Щоб зареєструватися на сайті Payoneer, треба прив’язати свій рахунок в українському банку і запросити карту для виплат Payoneer (до цього карту висилали автоматично при реєстрації, і рахунок був не потрібен). Це гарна новина, тому що тепер гроші можна одразу відправити (не чекаючи, коли тобі прийде карта, – а це від двох тижнів і більше) на гривневий рахунок у «Приватбанку» за 2% комісії чи на валютний рахунок у будь-якому банку за тарифами SWIFT-переказу.
Користування карткою коштує $30 на рік: після отримання першої суми від $100 їх автоматично спишуть з рахунку. Можна скористатися реферальним посиланням і добряче зекономити: тоді ви отримаєте бонус $25, фактично витративши на послуги лише $5. Ті ж $25 отримає людина, посилання якої ви використали. Комісія, якщо знімати гроші в банкоматі, буде $3,15 плюс процент за конвертацію.
Українці на стоках
Наших на стоках дуже багато. Я познайомилася з багатьма ілюстраторами, які дуже непогано заробляють. У професійних фотографів і дизайнерів зі стоків виходять гарні «айтішні» зарплати – $2000-3000. Основний дохід дає, як правило, Shutterstock, але суму ніхто не скаже, бо, згідно з новою політикою конфіденційності цього сайту, озвучувати свої заробітки заборонено.
До мене з питаннями по стоках зверталося багато людей, які не мали геть ніякого бекграунду у дизайні, і потім вони створювали досить непогані портфелі. То питання в тому – ви за ту ж ціну хочете сидіти в офісі чи дома і ще й час на сім’ю мати? (посміхається).
Як успішно продавати свої роботи на мікростоках: 10 порад
1. Починайте, навіть якщо немає досвіду
Для багатьох напрямків стокової роботи навички малювання не потрібні – головне, щоб було бажання вчитися і розвиватися. Певний час був попит на флет – легенький мінімалістичний стиль. Також завжди популярні абстракції або те, що можна «скроїти» з простих геометричних фігур. Не треба бути генієм, щоб створити таке. А от коли захочете продати намальоване, вам знадобиться знання спеціальних програм. Для векторних художників найкращий – Adobe Illustrator. Coral Draw годиться, але для Adobe Illustrator набагато більше уроків, скриптів і всього такого, що суттєво спрощує життя.
Моє особисте переконання, що коли ви тільки стоїте на порозі стоків, працювати треба щодня. Через 28 днів це сформується у звичку, і вже не буде так тяжко. Десь через півроку ви почнете заробляти, і можна буде коригувати графік. Раджу починати з 3-4 картинок в день. Тільки так через деякий час стоки стануть заробітком, а не тягарем, який нести більше не хочеться, а кинути шкода. Плюс величезний бонус щоденної роботи ще й у відточуванні майстерності – чим далі, тим ваші роботи будуть подобатися вам більше. Це якраз актуально для новачків без дизайнерського бекграунду.
2. Дізнайтеся вимоги до свого продукту
У кожного стоку свої вимоги, і задовольнити всіх, не з’їхавши з глузду від втоми дуже важко. Детально про вимоги саме до векторной ілюстрації можна почитати тут. На якийсь сток треба грузити через ftp, а якись сайт має свою програму для завантаження робіт, хтось не бере CMYK, а комусь треба робити мінімум три прев’ю робіт… Особливо важко звикнути до цього на початку, коли у вимогах – скупа інформація, а відсилаєш роботу, то виявляється, що нюансів – мільйон. От не хочуть приймати твою роботу і пишуть про «незакриті контури». «Блін, а чого в вимогах не сказати!», – будете обурюватися ви. Не треба, бережіть нерви, такого ще буде і буде. То досвід.
Починати все одно раджу з Shutterstock – то база, коли «натягаєтеся» на ньому, то інші будуть здаватися не такими складними.
По-перше, усі технічні моменти шліфуються з першими десятьма картинками, далі вже набагато легше.
По-друге, з часом приходить оте чарівне інтуїтивне, коли ви відчуваєте, які сайти що люблять, а куди і потикатися з картинкою не треба. Таким для мене став, наприклад, сайт Envato: він чимось схожий на Creative Market. Бренд Envato складається зі звичного для нас стоку Graphicriver, а ще має інші підрозділи, що продають WordPress-теми, відео, аудіо, тому його не можна назвати класичним стоком. У нього дуже специфічні умови – і таке прев’ю, і сяке, і там скоригувати, і сям. У місяць із сотні картинок, дай боже, одну приймуть. Тому я й припинила працювати з цим сайтом. Але я знаю стокерів, хто там є, і почувається, як риба у воді.
У картинках будуть відмовляти – навіть найгеніальнішим і професійним стокерам. Це нормально. Все легко виправляється і перезаливається. На Shutterstock тепер навіть в Notes for Reviewer можна вказати, що це перезаливка, і не треба окремо писати в техпідтримку, як раніше. А от якщо відмовляють часто, ще й з дивних причин, варто замислитися над якістю і оригінальністю робіт.
3. Аналізуйте попит
Дуже важливо шукати ідеї, які користуються попитом, і давати клієнтам те, що вони хочуть, а не те, що хочете ви. Як це зробити? Я використовую декілька способів.
По-перше, треба вивчати Shutterstock, моніторити, що там вже є, що користується попитом, і давати більше і краще. Найвища майстерність – дати те, чого там ще нема. Але що точно «злетить».
По-друге, я відмічаю у календарику список американських свят – День праці, День подяки, Дні підтримки хворих на різні хвороби. Це купують. У мене, наприклад, була досить популярною картинка про кров’яний тиск.
По-третє, важливо помічати нові тренди – тобто те, що модно довкола. Візьмемо ті ж стікери. Ще досить недавно ви могли бачити їх всюди – на одягу, на сумках. І їх треба було малювати. Цього року в тренді був золотий стиль – можна було що завгодно намалювати у золоті, і воно б пішло. Зараз всі стокери працюють на Різдво і Новий рік – це must have у вашому портфелі.
По-четверте, можна скористатися послугами спеціальних сайтів, які покажуть статистику, що саме шукають клієнти за допомогою ключових слів. Нагадаю, це M-rank та PicWorkFlow. На першому сайті видно, які теми набувають популярності, а на другому можна перевірити зацікавленість у тій чи іншій ніші.
Нарешті, перед тим, як почати щось малювати, подумайте, чи не є це товарним знаком (trademark), бо їх не можна використовувати. Наприклад, знаменита фотографія Ейнштейна, де він з висунутим язиком, належить якомусь Ізраїльскому університету. Тому якщо ви хочете її намалювати, то спочатку треба спитати їх, підписати угоду і сплатити роялті (бренд «Альберт Ейнштейн», до речі, щорічно приносить $18 млн). Сіднейська Опера та Статуя Христа Спасителя також є товарними знаками. Деякі стокери намагаються обходити ці trademark-заборони і малювати щось дуже схоже, але я вже мала гіркий досвід зі скетчем Марії Стюарт, тому не жартую з такими речами. Звісно, конкретних вимог і списку товарних знаків нема – треба добряче подумати і погуглити цю тему, приступаючи до роботи.
У мене з досвідом вже склалась така хитра схема. Скажімо, я намалювала лондонський Біг Бен, і спочатку я відправляю цю ілюстрацію на iStock, вони мені кажуть, чи є це брендом чи ні, а потім, зі спокійною душею, заливаю її на Shutterstock (цей сайт не каже причину відмови). Але це крайній випадок – спершу подивіться, що вже є на сайті за запитом «Біг Бен», і ситуація вже на тому рівні буде більш-менш зрозумілою.
Останнє, що мені траплялося, – це використання у описі ілюстрації слова Scotch. Це слово таке звичне у нашому житті, що я і не подумала, що це може бути брендом. Мені відмовили, а потім, коли я замінила це слово, картинку прийняли.
Ще був у мене цікавий випадок. Я намалювала старий фотоапарат «Свема», який же був скопійований з Leica. І мені пишуть, що це ж Leica, не можна таке малювати. А я їм у відповідь – а от і ні, це «Свема», копіювальна робота була зроблена до мене на заводі, я тут не при чому (посміхається). І роботу опублікували.
4. Підтягуйте англійську
Всі мікростоки – англійською, тому новачку з нульовими знаннями мови буде важко. З іншого боку, робота зі стоками відбувається лише в оффлайн-режимі, не треба, скажімо, комунікувати з замовниками у Skype. Тобто у вас завжди є час посидіти зі словником, розібратися, запитати щось на форумах.
При постійному контакті з сайтами, створенні описів до робіт, підбору ключових слів, спілкуванні з техпідтримкою – англійська покращується швидко. Цікаво, що на деяких сайтах є функція автоперекладу: ви можете опис писати хоч на суахілі, якщо ви такий безстрашний, і, можливо, вам навіть якусь частину перекладуть – але як – то вже інше питання, а от враження від вашої роботи це зіпсує.
5. Приділяйте увагу опису та ключовим словам
Часто новачки нехтують ключовими словами (keywords) і описом картинки – і дуже шкода, бо це саме те, завдяки чому її знайдуть, інакше і найгеніальніша робота залишиться на задвірках стоків.
Я підбираю ключові слова за допомогою Shutterstock – коли ви відправляєте свою роботу на узгодження, то вам пропонують suggest keywords. Він також допомагає «спіймати» повторення слів і неправильне написання. Важливо не писати нічого зайвого – наприклад, якщо у вас на картинці Санта Клаус, не треба в ключові слова включати «день подяки»: люди будуть злитися, та й взагалі вашу роботу можуть не пропустити через це ще на стадії модерації. Перед створенням опису пройдіться по конкурентам – як вони описують свої роботи, де ставлять акценти, це допоможе зорієнтуватися.
6. Слідкуйте за кількістю і якістю робіт
Кількість робіт настільки ж важлива, як і якість. Коли я тільки почала працювати зі стоками, то дуже грішила кількістю. Знала, що кількість важлива, тому завзято вимальовувала, і так в мене з’явилося шість тисяч картинок. Багато з них не продається. І не було ніякого сенсу втрачати на це час.
Треба працювати на якісну кількість – це не перемальовування, а зміна композиції та стилів. Щоб у споживача був достатній вибір – так йому легше зрозуміти, що саме він хоче купити. Але й вистраждати одну картинку в тиждень – то малорезультативний підхід, який не принесе грошей. Це важко лише напочатку, з часом з’являються свої підходи та прийоми, і стає простіше.
7. Будьте в курсі справ
Мікростоки – дуже динамічний ринок. Доводиться багато читати і аналізувати, дізнаватися щось нове, щоб бути у курсі справ. Досить недавно, наприклад, Shutterstock додав можливість виведення грошей на Payoneer. Це шикарна новина, і про таке треба знати.
Ще, візьміть ту ж ситуацію з Fotolia. Декілька років тому вибухнув гучний скандал після того, як Fotolia оголосила про створення нового сайту, де кожен міг завантажити будь-яку роботу всього за $1 і використовувати її де завгодно – наприклад, продавати у необмеженій кількості вироби з купленим за $1 дизайном. Стокери злякалися, що таким чином Fotolia перетягне до себе «жирних» покупців, позбавивши їх заробітків з інших мікростоків. Люди почали бойкотувати сайт і у знак протесту видаляти свої роботи. У результаті Fotolia закрила новий проект.
Читайте блоги і форуми власне стоків – наприклад, Shutterstock та Creative Market, вони дуже пізнавальні. Нещодавно я знайшла там класну підбірку цікавих ілюстраторів на стоці. Також моніторте блоги світових дизайнерів, щоб мати уяву про зміну стилів та брендів.
8. Поясніть сім’ї, що вдома ви працюєте
Часто рідні не розуміють, що ви висите перед екраном не просто так, а працюєте, і що «сходи на базар» або «забери дитину з садка» – дуже відволікають. І що ви хочете отримати свій час. Тому треба пояснити, що у вас свій робочий день, тільки офіс – вдома.
9. Організуйте себе
Тут уже важливо пояснити собі, що ви працюєте. Це інколи важко – сфокусуватися на завданні і не стрибати із Twitter у Facebook. Я прокидаюся, випиваю свою чашку чаю і одразу приступаю до роботи – ніяких соцмереж.
Люблю працювати у тиші – музика і кіно мене відволікають. Пробувала варіанти – цілий день із планшетом, і фільм йде фоном. Таке собі задоволення – і не відпочила, і не попрацювала.
Важливо планувати не тільки список завдань, а й час, який піде на кожне. Кожна картинка має зайняти певний час. Але ви повинні накласти хоч якісь обмеження, щоб не вовтузитися тиждень над одним проектом, бо вчора, скажімо, тільки вибір кольорів зайняв у вас дві години.
Самоорганізація – наше все. Якщо вам тяжко себе замотивувати, а результати бувають тільки після істерики шефа, може, мікростоки – просто не ваш формат роботи.
10. Популяризуйте себе у соцмережах
Це не завдання №1 для стокера, але дуже бажано мати свої сторінки у Twitter, Tumblr, Pinterest та Facebook. Треба розказувати про свої продукти – особливо ті, які з’являються на Creative Market, використовуючи хештеги, – у всякому разі це популяризує вашу творчість.
Додам, що, заливаючи роботи на Tumblr і Pinterest, маркуйте їх вотемарком, бо їх звідти люблять цупити, хоча інколи беруть і не зі зла, і не для продажу, а – тому що гарно (посміхається). Також на стоках є можливість змінити публічну інформацію про себе. Дуже раджу це зробити і залишити максимум контактів, щоб вас могли знайти замовники для індивідуальних завдань.
Попередні випуски спецпроекту:
2. Как за два года стать топовым фрилансером на международной бирже: личный опыт и советы украинца
Читайте більше за тегами: