Блукаючи соціальними мережами, я помітив, що багато рекрутерів та HR-ів нехтують своїм брендом або взагалі про нього не задумуються. Хоча, як і кожна робота з людьми, рекрутинг та HR вимагають солідної підготовки і планування комунікацій, і навіть мінімальні заходи для імідж-менеджменту можуть суттєво спростити роботу і закласти базу для майбутніх звершень. Тож я вирішив дослідити це детальніше, і коротко, але по суті, розповісти, з чого складається особистий бренд HR/рекрутера і як він працює.

Всі збіги з реальними людьми НЕ випадкові, тож якщо ви себе впізнали – чудово: вперед – виправляти ситуацію. Перепрошую за прямоту, але це реальне життя і бізнес, де ми маємо гарантувати максимальну ефективність за інвестиції в наші послуги, і де від цієї ефективності залежить і наше життя поза роботою.

Тож якщо ви втомились від постійного ниття, що хочете бути успішним, але не знаєте, що для цього робити, ось кілька речей, які як мінімум заведуть вас на правильну дорогу. Стаття тільки для тих, хто дійсно готовий до змін.

1. Чи вижимаєте ви максимум зі своїх профілів у соцмережах?

А) Дехто скаже: «Пфф, який банальний пункт!»

Тоді – тим більше, давайте пройдемося по чеклісту і, думаю, кілька пунктів ви точно використаєте.

  • Аватарка – здавалося б, примітивно, але відкрийте-но свої основні соцмережі: Facebook / LinkedIn/Instagram – у вас усюди однакова аватарка? Якщо так, то ви молодець. Бо це сприяє запам’ятовуванню вас принаймні в обличчя. Це вже чудовий перший крок до впізнаваності.
  • Видаліть друзів! Страшно звучить? Ваш інформаційний простір дуже забруднений, я в цьому впевнений. Видаліть всіх, хто постійно постить про: політику/листи щастя/безкоштовні розіграші всього підряд/котиків/анекдоти/усіляку єресь! А якщо ви видалите всю неактивну аудиторію: спамерів/магазини/рекламні сторінки/ботів, то ще й виросте охоплення аудиторії, і розумні механізми соцмереж частіше показуватимуть вашу сторінку в рекомендаціях саме тим потрібним людям, для яких ви щойно звільнили місце.

P.S. Видалити або хоча б розфоловити треба, навіть якщо це родина/друзі тощо… Цих людей вже не врятувати, а вас ще можна. (Жорстко? Так, але дієво!)

Б) Ваш Skype (тут ви маєте сказати: «А що мій Skype?»)

А ваш Skype – це взагалі незвідана територія…

  • Ви знали, наприклад, що якщо в налаштуваннях не відкрити свій Skype для всіх, то коли ви додаєтеся до когось – це жахливе видовище без імені і аватарки? Ви виглядаєте як спам-бот, і немає нічого дивного в тому, що ваш запит відхиляють.
  • Як часто ви використовуєте статус у Skype для пошуку? Мало хто вірить у силу дрібниць, але я неодноразово закривав вакансію, лише написавши статус у Skype!
  • Чи ви знали про існування Skype чи Telegram-чатів для HR та рекрутерів? Чати поділяють на два типи: пошук і обмін кандидатами; чати, в яких постійно постять новинки з HR та рекрутингу. І перші, і другі просто життєво необхідні в нашій професії.

В) LinkedIncтатистика

Ви хоча б раз вираховували статистику переглядів і залученості аудиторії на ваш акаунт? Якщо виділити на це час, дослідити і зробити висновки, то можна в рази збільшити конверсію!

Г) А у вас є профілі на Github/Stack Overflow і схожих ресурсах? Якщо так, то вітаю, ви увійшли в 10% всіх рекрутерів.

2. Робота в соціальних мережах

Ви хоч раз замислювалися над тим, щоб скласти контент-план вашої сторінки? (ви скажете, що у вас немає часу і ви прекрасно постите щось-там десь-там). Якщо не постити щось-там десь-там, а мати чітке уявлення про свій контент, підпорядковувати його одній стратегії і змусити виконувати конкретні функції – то це вже геть інший рівень. Якщо це працює для сторінок бізнесів, працюватиме і для вас. А якщо ще й скласти добірку сайтів на свою тематику з HR чи рекрутингу, можна черпати ідеї для постів, чергуючи їх: два особистих пости з життя на один пост про роботу. Створити добірку для кожної соцмережі – так, це займе дні чотири, але потім це буде займати 15 хвилин!

Ви маєте використовувати на повну силу Facebook, Instagram, LinkedIn і навіть Tinder! Смішно про Tinder? У мене там досі Скарлетт Йоханссон закриває вакансії.

Є дві сторони цієї медалі, бо чим більше ви починаєте писати про щось, тим більше будете нариватися на «диванних критиків», які завжди краще за вас знають, як усе працює. Але, з іншого боку, у вас з’являться прихильники, які радо поставлять вам лайк і пізніше писатимуть у приват, щоб дізнатися вашу думку щодо різних питань.

Пам’ятайте: не критикують лише того, хто нічого не робить. Будьте завжди готові до критики і заздрощів.

3. Персоналізовані листи

Нічого так не зрощує персональний бренд рекрутера, як фідбек від кандидата до кандидата. «Слухай, я знаю класного рекрутера. Вона така розумниця, давай я тобі скину її контакти, і вона допоможе тобі з підбором вакансії суто під твої техскіли та побажання? Рекомендую!» А такого ефекту можна добитися, якщо «зачепити» кандидата з першого листа.

Як писати персоналізовані листи:

  • Знайти кандидата на LinkedIn (переважно там нічого цікавого не пишуть, крім технологій, а якщо є заявлені проекти чи фідбеки від клієнтів – це вже чудово!).
  • Знайти цього ж кандидата у Facebook/Instagram – вивчити захоплення.
  • Обов’язково знайти кандидата на Github/Stack Overflow і подібних платформах, вивчити, які проекти він мав, що коментив, чим цікавився і так далі.
  • Якщо ви вважаєте, що це важко і на це немає часу – тоді, будь ласка, закриваємо цю статтю і йдемо копіпастити повідомлення всім, міняючи лише ім’я.
  • Завжди давайте відповідь кандидатам після співбесіди, або трішки схитруйте і скажіть, наприклад, так: «Я вам дам фідбек щодо співбесіди у вівторок, якщо не зроблю цього, то, будь ласка, нагадайте мені в середу». (Колись саме така фраза мене рятувала, коли я тільки розпочинав шлях рекрутера та не мав жодної системи, яка б мені нагадувала про всіх).

4. Відвідування конференцій, тренінгів, воркшопів, мітапів

Дуже неоднозначний пункт. Оскільки я займаюся організацією конференцій по Україні, часто стикався з усвідомленням, що людям не завжди потрібна якість. На жаль, переважно люди женуться за відомими іменами, і часто неважливо, яка тема і чи ця людина спроможна дійсно навчити чогось корисного. На вашому місці я б:

  • Зробив оцінку своїх прогалин у знаннях чи речей, які можна покращити.
  • Подумав, чого зараз потребує процес, налаштований у компанії, де ви працюєте.
  • І тільки тоді обрав конференцію. І ніколи в житті не йшов би на конференцію заради постійних Лідерів Думок. Чому? Бо це переважно «замануха», і коли ви вийдете з конференції, то скоріш за все нічого корисного не залишиться, крім селфі зі спікером на телефоні.
  • Намагайтеся приділяти більше уваги тренінгам та практичним кейсам, які можна застосовувати хоч на наступний день. Можливо, тренер не буде топ-експертом у всьому-на-світі, але по тезах і його сторінці можна зрозуміти, скільки часу він приділив підготовці і чи дійсно встиг набити собі «гулі» на цій темі.

5. Побудова нетворкінгу

Вміння слухати і чути, знаєте таке? Розрізняєте? Так будується нетворкінг для бізнесу, дружби і навіть любовних стосунків. Ось приклад, як можна застосувати вміння слухати і чути кандидатів і співробітників:

– Тарасе, чому ти такий загружений ходиш?

– В нас нянька раптово звільнилася і поїхала на заробітки, а ми її шукали два місяці, і тепер знову шукати…

Яка має бути розв’язка такого кейсу? Правильно, ви швидко посмикали всі свої ниточки, і вже наступного дня Тарас має няню для дитини. Тарас буде настільки щасливим, що, повірте, його залученість і довіра до компанії і до вас зросте в рази!

– Слухай, у тебе в компанії є класна вакансія по Node.js, але я дуже хочу перейти на Python.

У такому кейсі ваш бос логічно дає установку – «Переконати не можна відпустити», а кому доводиться ставити вам. Поставите після «переконати», і, думаю, втратите довіру кандидата, але отримаєте похвалу від боса. Поставите після «не можна» – отримаєте наганяй, але збережете хороші відносини з кандидатом. Вирішувати вам!

6. Технічні навички

Чесно? Тут все дуже просто: сідаєте і вивчаєте технології, з якими доведеться працювати. Хоча б банальні бази технологій чи напрямків. Ви мусите знати, якими інструментами користуються маркетологи, ви маєте знати в чому різниця між Java та JavaScript (зараз декому стало смішно, але і сьогодні безліч рекрутерів не розрізняють). Неважливо, в ІТ ви чи не в ІТ – ви мусите знати, з чим працюють ваші колеги, на рівні розуміння і вміння пояснити кандидатам!

7. Особисте життя

Ви встигатимете все, тільки якщо будете оптимізовувати і залишати час на особисте життя. Наприклад:

  • Робота повинна займати не більше 9 годин на добу.
  • Хоча б одну годину виділяйте на навчання. Професійне чи особистісне. Без навчання ви залишитеся позаду колег і просидите на одному стільці все життя.
  • Виділіть хоча б годину на задоволення.
  • Відповіді кандидатам чи колегам стосовно роботи поза робочими годинами – дві години (повірте, колись я рахував, і це мій мінімум).
  • Спорт – одна година на день (тут і просто більше 10 тисяч кроків на день буде чудово).
  • Дорога на роботу і з роботи – від двох до трьох годин.
  • Серіал чи келих вина з друзями (одна година на день).
  • Сон – вісім годин.

Давайте порахуємо: 1+1+1+2+2,5+1+9+8 = 25,5 години, а в добі їх скільки?

Ви думаєте, як цей пункт впливає на персональний бренд? А якщо я вам скажу, що на персональний бренд впливає абсолютно все? «Мішки» під очима? Роздратований вигляд? Постійний поспіх у манерах? Доглянутий вигляд? Впевненість у собі? Вогник в очах і настрій на жарти?

Якщо активно попрацювати над власним брендом і мати хоча б основи, ті ж завдання займатимуть у вас суттєво менше часу, і ваш особистий імідж почне працювати на вас (як красиві оцінки в заліковці з першої сесії). Тоді і часу на особисте життя з’явиться більше, і часу на подальший розвиток бренда, а вакансії будуть продовжувати закриватись, і процеси у колективі працюватимуть як годинник.

Думаєте, нереально? Спробуйте і переконайтесь – крок за кроком!

Василь Гукалюк, засновник IT HR Life Style та Batyar Agency