Про Budni
Наші продукти
Валерія Крамар,
Recruitment Team Lead HR-компанії UniSkillСпойлер: стаття допоможе прийняти усвідомлене рішення: чи варто йти в сферу Human Resources та який напрямок буде найбільш цікавим саме для вас. А бонусом стане економія декількох років життя та незліченна кількість нервових клітин 🙂
Існує міф (і я навіть зустрічаю його в реальному житті на співбесідах), що любов до людей – це ключова «компетенція» для старту кар’єри в HR. Давайте розберемося, чи дійсно це так та що ж все-таки стане у нагоді.
Почнемо знайомство зі сферою HR з позиції рекрутера, оскільки саме вона дає можливість познайомитись з різними підрозділами та позиціями в компанії і зробити свій кар’єрний вибір усвідомлено.
Для зручності розділимо пошук співробітників на етапи:
На кожному етапі рекрутеру стануть у нагоді навички, які ми розглянемо нижче.
Вміння прояснювати деталі. Кожна робота над вакансією починається з заявки на пошук. Наймаючий менеджер звертається до відділу HR або рекрутера з потребою. Часто наймаючий менеджер може дати недостатньо чіткий опис вакансії. Це зрозуміло, оскільки для нього функції, які він виконує щодня, звичні та доведені до автоматизму. Наприклад, для головного бухгалтера в міжнародній компанії знання міжнародних стандартів фінансової звітності – це базис, який він очікує від нового співробітника. Для рекрутера це не завжди очевидно, оскільки його робота не вимагає цих знань і, як наслідок, буде втрачено час на пошук нерелевантних до вакансії кандидатів.
Крім того, в різних компаніях, співробітники на однакових позиціях можуть виконувати зовсім різні задачі. Наприклад, під назвою «офіс-менеджер» в одній компанії йдеться про спеціаліста, що забезпечує офіс всім необхідним та зустрічає гостей, водночас в іншій компанії очікують, що такий спеціаліст візьме на себе відповідальність за організацію корпоративних заходів та виконання особистих доручень керівника.
Саме тому важливо впевнитись, що всі необхідні для пошуку дані чіткі та зрозумілі. Якщо вчасно прояснити деталі, можна значно пришвидшити пошук співробітника на вакантну позицію.
Читайте ще: Як підсилити бренд роботодавця за допомогою зворотного зв’язку?
Креативний підхід. Нерідко рекрутер стикається з вакансією, для якої стандартних інструментів пошуку (job-сайти) замало. Виникає необхідність задіяти більш нестандартні інструменти, щоб збільшити воронку рекрутингу. В таких ситуаціях креативне мислення точно стане в нагоді.
Можна, наприклад, уявити себе на місці потрібного спеціаліста та поставити собі питання:
Ці запитання можуть наштовхнути вас на досить неочікувані ідеї та дозволять експериментувати з інструментами пошуку, щоб знайти саме того кандидата.
Допитливість. Як я вже зазначила, для рекрутера критично важливо розуміти профайл спеціаліста перед початком пошуку. А тому не зайвим буде трохи зануритись в суть позиції та розібратися з базовими поняттями.
Так, наприклад, знайти таргетолога значно простіше, розуміючи, що таке СРС або СРА, а для пошуку головного бухгалтера варто розібратись, чим відрізняються управлінська та податкова звітності. Звичайно, не обов’язково отримувати вищу освіту з обліку та аудиту, втім, розібратись з ключовими термінами точно потрібно.
Крім того, це допоможе «говорити з кандидатом однією мовою», дозволить побудувати довіру та підсилить взаєморозуміння на подальших етапах взаємодії. Саме тому допитливість важлива для людини, що планує будувати кар’єру в сфері HR та рекрутингу.
Вміння формувати нетворкінг. Професійне оточення. Іншими словами, коло спеціалістів з різних сфер, які є у вашій телефонній книзі/друзях Facebook/1-му колі LinkedIn/в інших доступних джерелах. Широкий та різноманітний нетворкінг дозволяє рекрутеру закривати вакансії значно швидше.
Найкращий пошук – це той, для якого знадобилось зробити два дзвінка. І це більш ніж реально завдяки нетворкінгу.
Звичайно, нетворкінг збільшується з досвідом і це точно не те, з чим люди народжуються. Але здатність формувати такі зв’язки та сміливість використовувати їх – без сумніву, необхідні для рекрутера навички.
Навички продажів. Існує вислів «під час телефонного інтерв’ю рекрутер продає вакансію, на співбесіді кандидат продає свої навички». Щось в цьому є. Це не означає, що рекрутер «впарює» вакансію, йдеться про те, щоб знайти підхід до людини та зацікавити його або її.
Коли рекрутер телефонує кандидату – він або вона не тільки презентує вакансію, а і створює перше враження про компанію. Від того, яким воно буде – залежить і весь подальший процес комунікації з кандидатом.
Рекрутер, як і менеджер з продажів, презентує вакансію, виявляє потребу, працює із запереченнями. І коли кандидат «купив» вакансію – тобто погодився розглянути її, він або вона значно більш вмотивовані прийти на співбесіду, виконати тестове завдання абощо. Це значно збільшує шанси на успішне закриття вакансії.
Отже, продаж – невід’ємна частина рекрутингу і якщо опанувати ці навички – закривати вакансії значно простіше.
Аналітичні здібності. На етапі телефонного інтерв’ю рекрутер може зіткнутися з найбільшим відсотком відмов. На жаль, не кожна телефонна розмова завершується співбесідою. Звичайно, будуть кандидати, які щиро раді вашому дзвінку, втім, може статись і так, що хтось буде налаштований скептично або навіть вороже.
Частіше так буває, коли локація офісу компанії не надто зручна, або рівень заробітної плати нижчий за ринковий. Це не привід опустити руки. На допомогу рекрутеру прийде аналітика. Варто проаналізувати конверсію дзвінків та причини відмови, щоб апелювати до них у випадку, якщо пошук починає затягуватись.
Розуміючи відсоток відмов, маємо можливість оцінити, скільки резюме необхідно, щоб запланувати потрібну кількість інтерв’ю. Або, розуміючи причини відмови, можемо звернутись до наймаючого менеджера за консультацією – можливо, він запропонує внести зміни в профайл кандидата чи функції вакансії.
Безвихідних ситуацій не існує. Аналітика – найкращий друг рекрутера. Адже, розуміючи показники, значно простіше знайти кандидата навіть на найскладнішу вакансію.
Неупередженість. Всі ми схильні до упереджень та «навішування ярликів». Це не добре і не погано. Упередженість – частина нас самих, яка формувалась під впливом виховання, оточення та здобутого досвіду.
Втім, можемо переглянути свої звички і відкрити для себе нові горизонти. Наприклад, не зважаючи на загальні стереотипи, кандидат з яскравим волоссям може виявитись досить структурованою людиною, а спеціаліст поважного віку може бути гнучким до змін та швидко адаптуватись. Звичайно, кожен із нас пропускає інформацію крізь фільтр власного досвіду та світосприйняття, але здатність поглянути на ситуацію ширше може значно покращити ефективність рекрутингу.
Для рекрутера критично важливо вміти абстрагуватись від власних упереджень та стереотипів, адже через них ми можемо втратити цінного спеціаліста.
Окрім явних стереотипів існує також ряд неявних упереджень, які влучно проілюстровані в статті авторства Бенаджі, Базермана та Чу – «Наскільки ви (не)етичні?», що вперше була опублікована в 2003 р. в Harvard Business Review.
Крім неявних упереджень, які вбудувались в структуру особистості і виникають несвідомо, автори виділяють:
Знання про існування таких похибок допоможе відслідковувати прозорість та неупередженість під час прийняття рішень HR. Це особливо важливо, коли йдеться про рекрутинг. Адже упередженість під час найму співробітників може позбавити нас можливості найняти дійсно кваліфікованих спеціалістів.
Читайте ще: Як підвищити ефективність інтерв’ю: 5 тактичних прийомів
Вміння ставити запитання. І наостанок, одна із найбільш недооцінених навичок рекрутера – вміння ставити запитання.
Люди частіше ставлять запитання для того, щоб отримати необхідну інформації, ніж для того, щоб почути відповідь. Якщо ви хоч раз були на співбесіді, ви могли стикатись з тим, як рекрутер ставить питання по шаблону для того, щоб дізнатись, чи виконували ви необхідні для позиції функції. Без сумніву, це важливо для розуміння, чи дійсно кандидат підходить під вимоги вакансії, втім іноді через це ми можемо втратити контакт із співрозмовником.
Співбесіда – це не допит, у якому є переможець і переможений. Співбесіда – це про партнерство, яке має проявлятись у всьому. Щира зацікавленість в співрозмовнику та доречні запитання дозволять глибше зрозуміти людину, зрозуміти її сильні сторони, зони розвитку, особистісні якості та професійні компетенції, почути її справжні потреби та зрозуміти, чи будуть обидві сторони (бізнес та кандидат) задоволені можливою співпрацею.
Як бачимо, «любов до людей» без сумніву важлива для роботи в сфері HR, втім варто пам’ятати, що для того, щоб стати висококваліфікованим спеціалістом в цій сфері, важливо розвивати й інші навички. Рекрутинг – це про людей, про вміння взаємодіяти з ними, будувати партнерські стосунки, аналізувати власну ефективність та постійно розвиватись.
Якщо у статті ви впізнали себе – вітаю, ви маєте всі шанси досягти успіху в сфері HR! Втім, ніхто не народжується рекрутером. Всі ми маємо певний набір талантів, та протягом життя формуємо багаж навичок, щоб надалі використовувати його в професійному житті. Розуміючи, які навички необхідні для роботи в HR, ви можете проаналізувати ваші таланти та здібності, виділити ті зони, які хотіли б прокачати та скласти план власного розвитку в професії мрії.
Звісно ж, на цьому шляху вам дуже допоможе наявність ментора – спеціаліста в сфері HR, який може поділитись досвідом та допомогти вам краще зрозуміти суть професії. Не соромтесь звертатися до рекрутерів та HR-ів у соціальних мережах, більшість з них будуть раді вам допомогти.
Я щиро впевнена, що кожна людина здатна опанувати будь-яку професію, якщо дійсно цього захоче. Важливо тільки знайти відповідь, для чого це вам та як ви можете дійти до цілі. Тому сподіваюсь, що кожен майбутній рекрутер, прочитавши статтю, стане на крок ближче до роботи своєї мрії!
Читайте більше за тегами: