Співбесіда  відповідальний етап для кожного пошукача. Але пам’ятайте про те, що не лише роботодавець оцінює вас. Це також можливість для кандидата оцінити компанію, команду та умови, у яких він потенційно працюватиме. Адже часто саме співбесіда здатна розповісти про роботодавця більше, ніж відгуки в інтернеті.

Якщо під час розмови ви відчуваєте внутрішній дискомфорт, а інтуїція шепоче: «Щось не так»,  варто бути особливо уважними. Зібрали найпомітніші тривожні сигнали, які сигналізують: краще бігти, поки не пізно.

Нечіткі або постійно змінювані обов’язки

У вакансії повинні бути чітко прописані чіткі обовʼязки для конкретної посади. Детальніше з ними мають знайомити на співбесіді. Але якщо на початку вам описують одну роль, а впродовж розмови вона раптово «розростається» до трьох – це тривожний знак.

Фрази на кшталт «Ми поки самі не знаємо, що вам доведеться робити» або «У нас усі роблять усе» зазвичай сигналізують про хаос в управлінні та непрозорість процесів.

Найімовірніше, у такій компанії на новачка спробують перекласти все, що не хочуть робити інші, або фактично «закрити» кілька посад одним працівником, якому платитимуть одну зарплату.

Погані відгуки про попередніх працівників

Якщо під час співбесіди роботодавець критикує людей, які раніше працювали на цій посаді, – готуйтеся: те саме згодом скажуть і про вас.

Особливо стривожити кандидата мають фрази: «Попередник був слабким», «Ми його звільнили, бо він нічого не розумів» тощо. Вони свідчать про те, що у цьому колективі процвітає культура звинувачень, а керівництво – токсичне.

Порушення особистих кордонів

Співбесіда – це ділова розмова, що стосується виключно вашої професійної компетентності та вимог вакансії. Тому недопустимими є питання про ваше особисте життя та некоректні коментарі щодо зовнішності.  До цієї категорії також належать тестові завдання, які фактично дорівнюють повноцінному проєкту з дедлайном «на вчора» і без оплати.

Такі сигнали вказують, що у цій компанії, швидше за все, не поважають особисті кордони працівників і можуть регулярно вимагати понаднормової роботи або виконання зайвих, неузгоджених задач.

Читайте ще: Як говорити про зарплату, щоб не зіпсувати враження на співбесіді? 6 перевірених порад

Нечіткі межі заробітної плати

Роботодавець має одразу озвучити принаймні зарплатну вилку, яку ви будете обговорювати на співбесіді, а також пояснити, скільки ви отримуватимете під час випробувального терміну, після його завершення і які бонуси чи премії передбачені. Якщо ж у відповідь звучить: «А там домовимось», «Залежить від результатів», «Спочатку попрацюєте, а потім побачимо»  це серйозний привід насторожитися.

Також будьте пильними, коли вам обіцяють захмарні суми або говорять загальні фрази на кшталт: «У нас великі бонуси», «Підвищення буде швидким», «Зарплата зростає кожні три місяці». Без документального оформлення такі запевнення  лише порожні слова, покликані вас зацікавити.

У подібних випадках зарплата може виявитися значно нижчою за обіцяну, а попередні домовленості  легко змінитися в будь-який момент.

Надмірний контроль: тайм-трекери, камери та інші інструменти недовіри

Інколи інструменти контролю можуть бути необхідні, але для деяких професій від них більше зла, аніж користі. А особливо варто задуматися, якщо цей контроль переходить здорові межі і перетворюється на тотальне стеження.

Тривожними сигналами є ситуації, коли:

  • Вас змушують працювати з тайм-трекером, який фіксує кожну секунду активності – аж до руху миші чи натискання клавіш.
  • Просять робити скріншоти вашого екрана кілька разів на годину.
  • В офісі встановлені камери, спрямовані прямо на робочі місця, а не на загальні зони безпеки (вхід, склад тощо).
  • Керівництво пишається тим, що «бачить усе» і відкрито підкреслює це під час співбесіди.
  • Вам розповідають про штрафи за кожну хвилину запізнення чи перерви, які також відстежуються системою.

Такі інструменти не мають нічого спільного з ефективністю. Вони свідчать про тотальну недовіру до працівників і прагнення контролювати кожен рух.

Наостанок

Пам’ятайте: співбесіда  це діалог, а не іспит. Ви маєте право ставити питання, уточнювати, сумніватися й відмовлятися від пропозицій. Інколи найкраще рішення  не приймати офер, який уже на етапі співбесіди сигналізує про можливі проблеми.

   Тетяна Ковальчук, авторка медіаплатформи budni

Читайте ще: 5 питань на співбесіді, за які роботодавцю має бути соромно